PDA

View Full Version : net impact carbs



millertime
01-31-2002, 11:55 AM
what are they?? my met-rx bar says....
Total carbs 25g
fiber 2g
Non-impact carbs 21g

impact carbs 2g

Are there only 2g of carbs in my bar? and how are carbs not really carbs?

breeze
01-31-2002, 11:58 AM
Originally posted by millertime
what are they?? my met-rx bar says....
Total carbs 25g
fiber 2g
Non-impact carbs 21g

impact carbs 2g

Are there only 2g of carbs in my bar? and how are carbs not really carbs?

non impact carbs = fiber.
the active carbs in your met-rx bar are carbs - fiber = 23g

millertime
01-31-2002, 12:02 PM
Originally posted by millertime
Total carbs 25g
fiber 2g
Non-impact carbs 21g

impact carbs 2g

there saying fiber(2) + non-imacp(21) - total(25) = 2g

I want to know what are those other 21g of carbs made from that they don't count as a carb

breeze
01-31-2002, 12:05 PM
well- they are trying to razzle dazzle you with BS and sound bites.

Tryska
01-31-2002, 12:10 PM
no..when your talking about preotein bars, non-impact carbs usually mean glycerol.

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 12:13 PM
yeah, there aren;t any laws to state that supp companies have to mention anything about glycerol on their packaging.

They could say something contain zero carbs depsite there being 30g glycerol.

millertime
01-31-2002, 12:14 PM
what is glycerol ?

Tryska
01-31-2002, 12:16 PM
sugar alcohols used to sweeten the bar, while not actually acting like normal carbs do.

chigs..wanna elaborate?

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 12:18 PM
sugar alcohol.

It keeps the protein bar 'moist and prevents it from drying out.

This, along with hydrogenated oils [usually hydrogenated vegetable oils] make the shelf life longer.

out of general interest, this is why pro bars are foil wrapped...

Tryska
01-31-2002, 12:21 PM
really? i thought they were used to sweeten...didn't know it was there to keep them soft.

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 12:26 PM
both actually.

lets not forget, there are other sugar alcohols present for sweetness also. Glycerol is usually the most predominant one.

manufacturers put loads of crap in pro bars for various reasons. That's one of the reasons why they're...crap, basically.

Tryska
01-31-2002, 12:31 PM
....but they are convenient crap.

millertime
01-31-2002, 12:32 PM
so should i stop eating protien bars ??

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 12:38 PM
they should be a last resort.

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 12:56 PM
hey T, i just found something that backs up both our points.

"One unique property of glycerol is that it is hygroscopic, or in other words, it absorbs water from the air...Glycerol is used in bars nowadays to bring down the carbohydrate count on the label, but still add sweetness."

Tryska
01-31-2002, 01:06 PM
oh yeah...i remember that thread....i remember the word hygroscopic anyway..*lol*

so did we decide glycerol is bad?

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 01:10 PM
I dunno :)

It will raise blood sugar levels, but only after it has been converted to glucose first by the liver.

Seems quite similar to fructose to me, in that sense anyway...

Marcel
01-31-2002, 01:17 PM
LOL, atleast some companies now list how much glycerol their lil bars contain. I agree with Tryska that they are convenient. Also Chigs good info. dude.

I know that I would rather eat real food then a bar but hey sometimes they are convenient. If I had to chose one I would pick the Met-rx proteinplus bar.

Marcel
01-31-2002, 01:19 PM
Oh yea something I just remembered about glycerol...don't they sell that stuff as a supplement to hydrate muscles or something like that? I remember reading somewhere that bikers used it before races.

The_Chicken_Daddy
01-31-2002, 01:23 PM
yeah it draws water in.

Marcel
01-31-2002, 01:29 PM
:cool: but it still sucks there's so much in bars...sneaky ass supplement companies